“Een website is niet meer dan een visitekaartje of een middel voor mijn potentiële klanten om mij te vinden” denken veel startende ondernemers. Deze stelling past niet meer bij deze tijd. Een website is het belangrijkste middel geworden om bovenuit te steken ten opzichte van je concurrenten. Dus het verschil maken tussen slagen of achterblijven.

Bovendien is een website hebben niet meer voldoende om te scoren. Wat is het nut van het opzetten van een mooi winkelpandje, maar niet denken aan het bouwen van een of meer wegen die naar je winkeltje leiden? Daarom is een correcte start belangrijk wanneer u gaat nadenken over het maken van uw bedrijfswebsite of webshop. Het moet ook vindbaar zijn!

Waar moet ik precies beginnen?
Bepaal de doelen van de website; Wat wil ik met mijn website bereiken? informatie voor mijn klanten? nieuwe klanten aantrekken? producten online verkopen? meer producten verkopen? klantbinding? meer betrouwbaarheid uitstralen? en zo zijn er meer vragen die je kunt bedenken.

Maak een lijst en sorteer deze op volgorde van belang voor het behalen van de vastgestelde doelen. Laat u adviseren door professionals en mensen die meer van weten dan jij zelf. Kijk rond op het internet en bezoek websites van bijvoorbeeld concurrenten of in ieder geval van uw branchegenoten; doe ideeën op en kijk hoe zij het hebben gedaan. Haal daar inspiratie uit en probeer een visie te vormen om deze in een concept om te zetten.

Wat gaat het mij kosten?
Dat is natuurlijk meestal de grote vraag waar je uiteenlopende antwoorden op krijg als je een offerte aanvraagt bij een webbouwer. Dit kan komen door het feit dat de opdracht niet duidelijk is waardoor de inschatting van de kosten moeilijk wordt. Wees daarom heel duidelijk in het omschrijven van je wensen, zo kom je niet voor verrassingen te staan.

De kosten zijn meestal uiteenlopend, afhankelijk van hoeveel aandacht de webbouwer aan het hele bouwtraject wil besteden en welke fases daarbij komen kijken. Vraag daarom naast een offerte ook naar de werkwijze die gehanteerd wordt. Of er een persoonlijk intake vooraf komt, of je kunt kiezen uit kant en klare designs of dat het opmaat is, of alles mogelijk is en aanpasbaar is, hoe vrij je bent in het bepalen van de details. Dit zijn allemaal vragen waarvan de antwoorden toe doen in het maken van de juiste vergelijking.